Data analytics - Het nieuwe normaal

Wat betekent mobiele data analytics voor uw organisatie?

Waar plant u een nieuw winkelpunt het best in? Uit welke regio komen de bezoekers van een evenement? Maar ook: hoe druk is het momenteel aan de kust of in een winkelstraat? Het zijn maar enkele van de vragen die Proximus via mobiele data analytics helpt beantwoorden.

Mobiele data analytics – of locatie analytics – detecteert in real time hoeveel mensen zich op een specifieke plek bevinden. Aan de basis liggen de gsm’s op het netwerk van Proximus, die voortdurend locatie-informatie doorgeven. De eigenlijke analyse gebeurt op het niveau van de postcodes en op basis van anonieme en geaggregeerde data van groepen van telkens dertig personen. “De analyse zorgt voor heel wat inzicht”, zegt Luc Cogneau, expert data analytics bij Proximus, “niet alleen over het aantal bezoekers of passanten, maar dankzij de correlatie met de data van Statistics Belgium, de Algemene Directie Statistiek van de FOD Economie, ook over onder meer sociale klasse en inkomensniveau.”

Onderbouwde marketingacties

Inzicht in de herkomst en het profiel van bezoekers en passanten helpt bedrijven om de klantenervaring en de customer journey te verbeteren en zo het engagement van de klant te verhogen. Luc Cogneau: “Wanneer je weet in welke steden of gemeenten je bezoekers of klanten wonen, kun je hen met gerichte marketingacties aantrekken.” Is een bedrijf op zoek naar een passende locatie voor een nieuw winkelpunt, dan kan het een betere beslissing nemen wanneer het weet waar de potentiële klanten met het juiste profiel komen.

Maar er zijn ook heel andere toepassingen mogelijk. “Steden en gemeenten kregen tijdens de zogenaamde lockdown light via locatie analytics zicht op de verplaatsingen van mensen tussen verschillende postcodes”, legt Luc Cogneau uit. “Daarnaast kregen ze ook informatie over verplaatsingen tussen verschillende zones binnen een postcode. Dat liet bijvoorbeeld toe na te gaan of de bezoekers van een park al dan niet uit de eigen gemeente afkomstig waren.” Mocht er na de zomer een tweede golf coronabesmettingen komen met bijhorende maatregelen, dan kunnen overheden lessen trekken uit het inzicht dat het eerdere gebruik van locatie analytics opleverde.

“Als je ziet in welke steden of gemeenten je bezoekers of klanten wonen, kun je hen met gerichte marketingacties aantrekken.”

Luc Cogneau

Het nieuwe normaal

Ook in de context van de verdere versoepeling van de coronamaatregelen is voor locatie analytics mogelijk een sleutelrol weggelegd. Via analyse in real time staat Proximus in voor de monitoring van de drukte in de Brusselse Nieuwstraat. Het laat de stad toe bij te grote drukte meteen in te grijpen. In opdracht van Westtoer meet Proximus deze zomer via locatie analytics in real time de drukte aan de Belgische kust. Wie van plan is een dagje naar zee te trekken, zal op een website kunnen checken op welke plaatsen het minder druk is – en het dus makkelijker is om voldoende afstand te bewaren. Maakt het gebruik van locatie analytics straks deel uit van het nieuwe normaal? Volgens Luc Cogneau alvast wel. “Je kunt een eindeloze reeks toepassingsmogelijkheden voor locatie analytics bedenken”, zegt hij. “Niet alleen voor de monitoring van evenementen en shoppingstraten, maar evengoed op het vlak van marketing en promotie.” Het gebruik van locatie analytics laat toe heel gericht inzicht te verwerven in de herkomst van mensen en de tijd dat ze op een plaats doorbrengen. Met die objectieve gegevens kunnen gemeentebesturen, retailers en organisatoren hun strategie beoordelen, bijsturen en optimaliseren, via heel gerichte campagnes.