Het moment van Hans Bourlon

“Als kind zat ik vaak de schilderijen van mijn grootvader na te tekenen”

Hans Bourlon heeft samen met zijn broer Joost een buitengewoon museum geopend in Mechelen. De ideale gelegenheid om te polsen naar de interesses en inspiraties van de topman van Studio 100.

Hans Bourlon opende in het voorjaar Het Kunstuur in Mechelen, een eigenzinnige tentoonstelling van 32 schilderijen uit het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Bij elk werk vertelt een bekende of minder bekende Vlaming zijn of haar persoonlijke band met het schilderij in een levensgrote projectie. “Bij Studio 100 is het publiek onze inspiratie. Wij vragen ons altijd af wat mensen interesseert en waar mensen graag naartoe zullen komen. Die invalshoek wilde ik ook toepassen in de museumwereld.” Bourlon blijkt al van jongsaf interesse te hebben in kunst: “Onze grootvader was kunstschilder en woonde naast ons in het kleine Baardegem bij Aalst. Ik herinner me hoe mijn grootvader onophoudelijk schilderijen maakte, zittend aan zijn schildersezel. Ik zat dan vaak naast hem en tekende na wat hij schilderde.” Die interesse in kunst is nooit meer verdwenen, onthult Bourlon: “Ik ben zelf niet actief als kunstenaar, maar ik ben wel een kunstverzamelaar geworden, weliswaar in beperkte mate. Dat was ook een van mijn drijfveren om met deze tentoonstelling te starten. Want eigenlijk vind ik het een beetje onrespectvol om een werk thuis aan de muur te hangen. Thuis kan je immers niet de beste omstandigheden creëren: een werk hangt te dicht bij het raam, of bij de verwarming …”

“En tot slot zijn werken gemaakt om gezien te worden. Ik hoorde dezelfde bedenkingen van collega-ondernemers die ook kunst aankochten. Bovendien krijgen werken meer exposure als je ze in de openbaarheid brengt, wat hun waarde alleen maar doet stijgen.”

Bourlons liefde voor kunst druppelt ook door naar zijn activiteiten als ondernemer: “Onze musical Daens is heel erg op Vlaamse kunst geïnspireerd. Veel impressies uit de musical zijn bijvoorbeeld gebaseerd op de schilderijen van Valerius De Saedeleer, een Aalsterse schilder uit de tijd van Daens.”

Hans Bourlon

  • Kandidaat in de wijsbegeerte
  • Oprichter en CEO van Studio 100
  • Samen met mede-oprichter Gert Verhulst verkozen tot Manager van het Jaar in 2008

“Ik ben zelf niet actief als kunstenaar, maar ik ben wel een kunstverzamelaar geworden.”

Hans Bourlon