Digitale werkplek - Hr-services - War for talent

“Digitale werkplek brengt ons dichter bij klant”

Niet toevallig bewandelt hr-specialist AGO Jobs & HR sinds vele jaren een pad van digitale vernieuwing. Het komt de efficiëntie ten goede, maar het is vooral een manier om de medewerkers te ontlasten. “Hr is een people business", legt Tom Martin, Marketing & Facility Director uit. “En precies dankzij de mogelijkheden die digitalisering biedt, scheppen we hier meer ruimte voor.”

Kijken we naar de Belgische interimmarkt, dan staat AGO Jobs & HR op een stevige zesde plaats. Maar de activiteitenwaaier is gevoelig breder. “Wij omschrijven onszelf als een 'Hr Services Company'”, legt Tom Martin uit. “Concreet betekent dit dat wij een waaier aan diensten aanbieden op het vlak van tijdelijke tewerkstelling (interim), selectie en rekrutering, maar ook payrolling, testing & assessment en outplacement. Dit doen we voor alle types bedrijven, van groot tot klein, in de meest uiteenlopende sectoren. En als u zich afvraagt waar onze naam vandaan komt (lacht)? AGO verwijst naar de vervoeging van het Latijnse agere: ik doe.”

Digitalisering is prioriteit

Hoe belangrijk is IT en digitalisering voor een speler als AGO Jobs & HR? De vraag stellen, is ze beantwoorden. “Dit staat bovenaan onze agenda, al vele jaren trouwens”, antwoordt Tom Martin. “Ons uitgangspunt is een belangrijk principe: 'Tomorrow is digital, but human first'. Onze sector draait om mensen. Daar ligt de focus op, en digitalisering moet daarbij een hulpmiddel zijn, geen doel op zich. IT is voor ons nooit een manier geweest om op medewerkers te besparen, integendeel. Het is net een middel om hen te ontlasten, wat dan weer ruimte creëert voor hun kerntaken. 'Close to the customer' is ons motto, waarbij 'customer' zowel op onze klant slaat, het bedrijf dus, maar ook op de uitzendkracht, de kandidaat. Dat menselijke aspect is een constante doorheen het hele traject dat deze laatste doorloopt. Erg belangrijk is dan ook wat wij als 'Invisible IT Management' omschrijven. Aangezien digitaliseren een constant aandachtspunt is, worden processen ook stelselmatig verbeterd, alleen mag de ‘klant’ niets van deze hervormingen merken.”

“Onze sector draait om mensen. Daar ligt de focus op, en digitalisering moet daarbij een hulpmiddel zijn, geen doel op zich.”

Tom Martin, Marketing & Facility Director, AGO Jobs & HR

Diverse kanalen gebruiken

“De hoeksteen van ons IT-beleid is het ERP-systeem dat we destijds zelf ontwikkeld hebben”, benadrukt Tom Martin. “Om verschillende redenen trouwens. Het is een garantie voor onze onafhankelijkheid. Alle knowhow is intern aanwezig om kort op de bal te spelen. Digitalisering binnen ons bedrijf is een term die een erg brede lading dekt. Het volstaat een blik te werpen op de verschillende toepassingen. Zo heeft ons ERP-systeem bijvoorbeeld een reporting module die naar onze klanten toe opengesteld wordt. Er is ook een tool die klanten toestaat zelf een werknemersplanning op te stellen. En we hebben nog een aparte app die we ontwikkelden om de klant een overzicht te verschaffen over alle administratieve informatie die hij of zij nodig heeft, gepresteerde uren, facturatie, noem maar op. Ook naar kandidaten toe zijn de voorbeelden legio. De ‘MYAGO’-app maakt een vlotte communicatie mogelijk waardoor we meer 'touchpoints' kunnen inbouwen via mail, sms, push-bericht..."

'Change management' als DNA

AGO staat klanten bij om vacatures ingevuld te krijgen, maar slagen ze daar zelf in als groeibedrijf? “Het is voor ons net zo makkelijk of moeilijk als voor onze klanten”, meent Martin. “De adviezen die we onze klanten geven, passen we daarom zelf ook toe. Onze aanpak op vlak van digitalisering zorgt er net voor dat we bepaalde profielen aantrekken. De helft van onze medewerkers is jonger dan 30 en 80% (!) heeft de kaap van de 40 nog niet bereikt. Dat is een jonge generatie die ‘change’ in haar DNA geschreven heeft, ook en vooral op het vlak van de digitalisering van de werkomgeving. Stilstaan is achteruitgaan, en vooruitgaan vergt bijsturing, verandering en hervorming. Maar zoals eerder gesteld: ‘human first’!”

AGO Jobs & HR

  • Hr-dienstverlener, actief in tijdelijke tewerkstelling (interim) en selectie & rekrutering.
  • Opgericht in 1988 in Kortrijk, waar zich nog steeds de hoofdvestiging bevindt. Tot op vandaag is het een familiaal bedrijf.
  • Meer dan 100 kantoren, verspreid over het hele land.
  • Een stijgend aantal medewerkers dat inmiddels de kaap van de 500 overschreden heeft.
  • Jaarlijkse omzet van 300 miljoen euro.

“Aangezien digitaliseren een constant aandachtspunt is, worden processen ook stelselmatig verbeterd, alleen mag de ‘klant’ niets van deze hervormingen merken.”

Tom Martin, Marketing & Facility Director, AGO Jobs & HR